Cine eşti tu?
vineri, 2 mai 2014 by Radu Lucian Alexandru
Ioana
Sabău
Drumul
spre casă
(Radu Lucian Alexandru, Cine eşti tu?, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2003)
„În
societatea noastră, multe din valorile care până acum fuseseră consacrate sunt
tot mai des răsturnate, iar locul lor rămâne gol sau, în cele mai multe din
cazuri, este înlocuit de pseudovalori. Astfel că suntem lăsaţi tot mai des fără
o busolă care să ne ajute să recunoaştem lucrurile autentice şi să ne putem
lăsa conduşi de ele. Pierdem tot mai mult din timpul nostru şi deseori ne
pierdem chiar pe noi înşine în activităţi fără de sens, în alergături haotice
fără vreo direcţie anume, în detalii insignifiante şi fără finalitate. Ne
însingurăm, încetăm să mai comunicăm normal cu ceilalţi, dar în acelaşi timp,
ne şubrezim tot mai tare puntea de legătură cu sinele nostru. Radu Lucian
Alexandru ne înfăţişează, în volumul „Cine eşti tu?” un exemplu de regăsire a
spiritualităţii pierdute chiar în tumultul lumii noastre contemporane.
Cartea
se prezintă sub forma unui periplu spiritual şi este o împletire de versuri cu
proză. Titlul „Cine eşti tu?” este grăitor pentru întregul volum, pe parcursul
căruia îl regăsim pe Căutător, care a pornit în căutarea sinelui, punându-şi
constant întrebarea „Cine sunt eu?”. Răspunsul la întrebare îi aduce transfigurarea
mentală şi spirituală, ascederea într-un alt cerc al coabitării armonioase cu
universul din care provine şi contopirea totală cu acesta şi cu întregul lumii.
Puternicul
mesaj al cărţii este îndreptat asupra căutării în sine, din momentul debutului,
până în cel al finalizării ei. Din punct de vedere structural, secvenţele care
alcătuiesc volumul sunt, de fapt, etapele progresive ale călătoriei spirituale.
Volumul începe cu un pasaj din Biblie (Daniel 2,3) care poate fi interpretat ca
un fel de expresie sinecdotică a întregului proces de revigorare spirituală
prin care Căutătorul va trece în urma punerii întrebării esenţiale, „Cine sunt
eu?”.
Această
întrebare revine ca un refren pe parcursul întregii cărţi, parcă pentru a sublinia
necesitatea constantă de a rămâne sub imperativul ei. Ea apare natural, ca o
piatră care se dezlipeşte „fără ajutorul vreunei mâini” (p. 3). Ea vine, deci,
după o regulă neştiută de noi, atunci doar când cel care îşi pune această
întrebare este capabil să îi acorde şi un răspuns. Apariţia întrebării este
doar etapa incipientă a căutării. Ea corespunde, în carte, capitolului
intitulat „Întrebarea”; sub forma unei discuţii purtate cu un interlocutor
desemnat sub numele de Fiinţa (putem întrezări cu uşurinţă simbolismul denumirilor,
Fiinţa reprezentând deja pe cel iniţiat, pe când Căutătorul este abia la
începutul aventurii sale iniţiatice), el tatonează subiecte despre curajul de a
căuta adevărul, despre misterul lumii şi al universului, despre formaţia
psihică a oamenilor, despre căutarea noului etc.
În
această secvenţă, brusc, în mintea Căutătorului va începe să reverbereze o
întrebare: „Cine sunt eu?”. După acest moment începe cea de-a doua etapă,
distinctă, a căutării, „Gândirea”. Căutătorul începe să se perceapă pe sine
independent de gândurile sale; ca un ecou îi revine mereu şi mereu aceeaşi
întrebare. Are o revelaţie sub un copac, când realizează că răspunsul la întrebare
nu îl va primi printr-un raţionament logic sau mental, ci răspunsul va fi o
stare, o trăire. Astfel, intră în ultima etapă, care este „Iubirea”; în
sfârşit, înţelege că iubirea este cheia integrării armonioase în univers. Căutătorul
îşi găseşte răspunsul la întrebare practicând tehnica Koan[1]
de meditaţie.
Prin
ideile regăsite în acest volum, Radu Lucian Alexandru se apropie foarte mult de
concepţiile orientale asupra lumii şi asupra omului. Omul este îndemnat înspre
autocunoaştere prin cunoaşterea universului şi de a înceta să mai vieţuiască în
mijlocul lui, ci să se contopească cu el, în ritmurile vieţii şi ale morţii
sale. Consider că o mică pauză din cotidianul nostru este mereu binevenită pentru
a reflecta puţin asupra unor întrebări şi răspunsuri de natură existenţialistă.
Aşadar, vă recomand să citiţi această carte!”
Restructurări dilematice, editor Graţian Cormoş, Editura Argonaut, Cluj-Napoca,
2013, pp. 305-307.
[1]
Tehnică de meditație, specifică
budismului zen. Este meditația neîntreruptă asupra unei întrebări, timp în care
orice explicație logică este respinsă. După un timp, niciun raționament nu va
mai fi creat de de mintea celui care meditează, iar după această tăcere urmează
momentul iluminării subite, prin găsirea soluției la întrebarea pusă.
Cine eşti tu? - Radu Lucian Alexandru - carte pdf:
http://calatorieprinconstiinta.files.wordpress.com/2011/02/cine-esti-tu-radu-lucian-alexandru.pdf
http://calatorieprinconstiinta.files.wordpress.com/2011/02/cine-esti-tu-radu-lucian-alexandru.pdf